MACD

MACD HISTOGRAM

HIGHLIGHT

  • BUY & SELL ZONE

  • MACD CROSSOVER SIGNAL

  • MACD BREAKOUT VALLEY

  • DIVERGENCE PETANDA PENGHUJUNG TREND

APA ITU INDIKATOR MACD

MACD adalah singkatan dari Moving Average Convergence Divergence. Kegunaan asal indikator ini adalah untuk mengenal-pasti perubahan trend baharu samada bullish ataupun bearish.

Default setting MACD

Setting asal indikator ini adalah “12,26,9” sebagai parameter standard MACD di semua charting software.

  • Angka 12 mewakili 12 bar lepas ‘faster moving average’
  • Angka 26 mewakili 26 bar lepas ‘slower moving average’
  • Angka 9 mewakili 9 bar perbezaan antara dua moving average fast dan slow

MACD adalah terbentuk dari 1 garisan merah sebagai signal line dan histogram. Indikator MACD yang tersedia pada MT4 adalah seperti di bawah;

BUY DAN SELL ZONE MACD

Histogram MACD di bahagikan oleh satu garisan sifar dan bar histogram ini akan berada di atas dan di bawah sifar ini.

  • Jika bar histogram di atas sifar, trend adalah uptrend dan kita trade dalam buy zone
  • Jika bar histogram di bawah sifar, trend adalah downtrend dan kita trade dalam sell zone

Pertukaran histogram adalah confirmation kepada pertukaran trend

Jika anda trade sesuatu trend tetapi tidak pasti adakah betul ia bakal berterusan uptrend atau downtrend, perhatikan bar histogram, jika uptrend, ia patut bertukar dari di bawah sifar kepada di atas sifar. Begitu jugalah sebaliknya iaitu untuk downtrend.

Perhatikan pada gambar di atas, trend adalah confirmed uptrend apabila histogram bertukar dari bawah sifar kepada atas sifar.

Lihat pada MACD semasa, kelihatannya seakan hendak berubah trend. Dalam masa yang sama price berada di kawasan support, jika ia break support tersebut, maka MACD juga akan berada di bawah sifar, itulah dipanggil sebagai confirmation perubahan arah trend.

MACD CROSSOVER SIGNAL

Persilangan ini mempunyai dua maksud iaitu;

  1. Perubahan awal trend
  2. Continuation trend

1). Permulaan trend

Berlaku crossover MA dan Bar histogram. Berikut contoh permulaan perubahan trend downtrend dan uptrend.

2). Continuation trend/pullback

Jika histogram masih berada di paras atas atau bawah, kemudian MA bersilang dengan histogram itu, itu bermaksud trend ingin menyambung semula pergerakan trend(continuation trend).

Continuation trend juga dikenali sebagai pullback.

Gambar – price membuat pullback diikuti dengan confirmation oleh indikator MACD.

Breakout histogram valley

Bentuk histogram yang naik dan turun serupa seperti sebuah lembah atau bukit. Apabila suatu lembah itu mengatasi ketinggian lembah lainnya, ia memberi petanda trend pada waktu itu bakal membuat new high atau new low.

Pada masa yang sama juga akan berlaku crossover bar dan moving average MACD.

Breakout valley(lembah) macd sebagai petanda reversal terbatal

Jika persilangan histogram dengan signal line adalah permulaan petanda perubahan trend, namun jika bar berikutnya breakout lembah(signal permulaan trend) ini, maka signal tersebut terbatal.

Oleh yang demikian anda boleh ketahui trading anda salah jika ia berlaku. Tidak ramai trader mengambil penting hal ini dan sebab itulah sering floating loss yang besar walaupun yakin trend sudah naik terlalu tinggi dan kononnya bakal membuat reversal.

Hakikatnya walaupun indikator ini lagging, namun ia masih boleh memberikan informasi yang tepat tentang apa yang berlaku semasa dan apa yang anda perlu buat saat itu -jika salah, wajib cutloss.

DIVERGENCE PETANDA PENGHUJUNG TREND

Selain untuk kenal-pasti permulaan trend, continuation trend dan juga petanda bakal berlakunya new high dan new low, MACD juga boleh digunaka untuk kenal-pasti potensi berlakunya reversal dalam waktu terdekat atau dalam bahasa mudahnya, dapat membantu anda kenal-pasti adakah anda berada di penghujung trend. -Anda pasti sudah bosan terkena buy di harga puncak dan sell di harga low sedangkan selepas itu price bergerak berlawan arah dari trade anda.

Petanda bakal berlakunya reversal dalam masa terdekat?

Anda sudah pelajari bahawa jika lembah histogram melepasi lembah sebelumnya itu adalah petanda trend adalah dalam pergerakannya dan bakal berlakunya new high/low, maka jika lembah berikutnya lebih rendah dari sebelumnya kemudian price sudah naik tinggi atau turun lebih rendah, maka ini petanda bakal berlakunya reversal dalam masa terdekat.

Berikut clue kepada perubahan trend dari MACD.

RUMUSAN

Indikator MACD adalah suatu indikator yang lengkap dan boleh digunakan sebagai bantuan analisis kerana fungsinya yang menyeluruh dalam mentafsir keadaan semasa pasaran dan seterusnya membantu trader untuk memasuki pasaran dengan lebih efektif dan profitable.

Seperti indikator lainnya, MACD adalah lagging. Namun walaupun begitu, dari apa yang sudah disampaikan di artikel atas, saya yakin anda boleh gunakannya untuk kenal-pasti peluang trade sekurangnya trade di permulaan trend tanpa ‘terkena’ masalah salah entry buy high dan sell low.

ADMIN

Comments