Spinning Tops

Print Friendly, PDF & Email

Candlestick dengan ekor atas dan bawah yang panjang dan badan kecil dipanggil Spinning Tops. Satu ekor panjang boleh mewakili pembalikan arah aliran. Bahagian atas berputar mewakili aktiviti membuat keputusan pasaran.

Badan kecil yang nyata (sama ada kosong atau penuh) menunjukkan pergerakan kecil dari awal buka hingga akhir sesi, ekor menunjukkan bahawa lembu dan beruang secara aktif ‘bertempur’ semasa sesi perdagangan.

Walaupun pada saat pembukaan dan penutupan terdapat sedikit perubahan, ada pergerakan harga yang cukup aktif pada saat nilai harga tertinggi dan terendah.

Dalam keadaan seperti ini, kedua-dua peniaga menjual dan membeli pasti tidak dapat memperoleh keuntungan dari pasaran, dan nasihat terbaik bagi kita adalah menjauhkan diri dari pasaran buat sementara waktu.

Kronologinya adalah bahawa setelah harga bergerak jauh ke atas atau membentuk candle panjang dan putih, spinning tops yang terbentuk memberikan petunjuk bahawa kekuatan bulls telah melemah dan merupakan masa yang berpotensi untuk pembalikan trend.

Sebaliknya, setelah harga bergerak lebih jauh ke bawah atau membentuk candlestick panjang dan hitam, bahagian atas yang terbentuk menunjukkan bahawa kekuatan bears telah melemah dan sudah tiba masanya untuk membalikkan trend.

credit photo : forextradingstrategies4u
sumber : belajarcandlestick

-admin-

Comments

Baca >>  TEKNIK 'RAHSIA' YANG WAJIB ANDA KUASAI

Leave a Reply

Translate »
error: ©2012-2021 | Hakcipta terpelihara. Penerbitan semula untuk penjualan tanpa kebenaran adalah salah di sisi undang-undang.