Bentuk Candlestick dan Penerangan

Bentuk Candlestick

Untuk membentuk candle, perlu mempunyai data nilai yang terdiri dari nilai harga pembukaan, nilai harga tertinggi, nilai harga terendah, dan nilai harga tutup saham dalam jangka waktu yang akan ditampilkan.

Bentuk Candlestick

Data mengenai nilai pembukaan, penutupan, harga tinggi dan rendah untuk setiap jangka masa yang diingini yang kemudian menjadi panduan ketika menganalisis candle pada carta. Bahagian kosong atau terisi dalam bentuk candle disebut badan candle atau juga dipanggil real body.

Garis nipis di atas atau di bawah badan sebenar mewakili nilai harga tertinggi atau terendah yang disebut ekor atau bayang-bayang.

Nilai harga tertinggi yang berlaku dalam jenis saham yang terbentuk di candlestick pada sesi perdagangan yang berlaku di bursa diwakili oleh ekor atas. Manakala nilai harga terendah yang berlaku pada jenis stok diwakili oleh ekor bawah.

Sekiranya harga saham ditutup lebih tinggi daripada harga pembukaan, candlestick yang kelihatan adalah candle kosong / putih, di mana badan di bawah mewakili nilai harga pembukaan dan badan di atas mewakili nilai harga penutup.

Sekiranya harga saham ditutup lebih rendah daripada nilai harga pembukaan, candlestick yang kelihatan adalah candle yang diisi / hitam di mana badan di atas mewakili nilai harga pembukaan dan badan di bawah mewakili nilai harga penutup.

Jika dibandingkan dengan bar chart, banyak peniaga lebih suka bentuk candlestick, dengan alasan bahawa lebih mudah ditafsirkan. Setiap bar candlestick hanya dapat menafsirkan harga yang berlaku pada sesi semasa.

Dengan candle, sangat mudah bagi peniaga untuk membezakan nilai harga pembukaan, nilai harga penutup, nilai harga tertinggi dan nilai harga terendah. (lihat gambar Carta Bar dan candlestick).

Nilai harga pembukaan dan penutupan adalah apa yang dapat memberikan maklumat dan membentuk corak candlestick.

Candlestick kosong / putih menunjukkan di mana nilai harga penutupan lebih tinggi daripada open, ini menunjukkan jumlah keinginan untuk membeli. Sementara itu, candlestick yang diisi / hitam menunjukkan di mana nilai harga penutupan lebih rendah daripada yang terbuka, menunjukkan berapa banyak keinginan untuk menjual.

Bar Chart
Candlestick

-ADMIN-

Print Friendly, PDF & Email

Comments

Leave a Reply

Translate »